Spousta lidí sní o tom, mít nějaký domeček nebo byt kdesi ve své oblíbené destinaci - na horách, u moře. Já jsem měl také dlouho sen mít nějaké bydlení u moře, ale zároveň vidím všechny naše sousedy - chalupáře - co obnáší někam jezdit. Přijedou v pátek, začnou s údržbou nemovitosti, sekáním trávy, přípravou dříví… a v neděli dopoledne mají chvilku sednout si před svou roubenku, vypít si kafe, zabalit a vyrazit domů. A to úplně nechcete, takže má smysl vůbec pořizovat nějakou další nemovitost kdesi za horami?

Sny se mají plnit a já si chtěl z bucketlistu tuhle položku odškrtnout. Nějak se stalo, že se nám v Good Sailors poslední roky dařilo a tak jsme si na začátku roku 2019 řekli, že by (jak je naším zvykem) nebylo špatné spojit příjemné s užitečným. Koupíme apartmán někde u moře. Pro nás jako majitele, pro všechny naše zaměstnance jako benefit, pro naše klienty jako místo, kam se dá odjet a vymyslet nějaký fajný projekt. Moc firem to takhle nedělá, tak to je pro nás jako děláné. Budeme mít remote-office u moře, kolegové budou mít kam jezdit, my zhodnotíme peníze.

Proč Chorvatsko?

Miluju Řecko, Miluju Portugalsko, na Kanárech je teplo celý rok, tak proč Chorvatsko. Když jsme začali přemýšlet nad tím, že to bude místo, kam chceme jezdit častěji, chtěli jsme, aby bylo rozumně dostupné autem. Chtěli jsme, aby šlo o zemi, která je v EU, která nevypadá, že brzy zkrachuje, kde není úplně totální bordel ve všem, kde funguje rozumně zdravotnictví (třeba tam jednou budeme na stáří), zemi, která nebude chtít z EU vystoupit, kde nehrozí mnoho nebezpečí (válka, migrační krize…). A když se na to podíváte, tak vám mnoho zemí splňujících tato kritéria nevypadne. Chorvatsko je velice dobře dostupné autem, v dnešní době má skvělé dálnice, vítá nás s otevřenou náručí a ač na ten balkán spousta z nás nadává, máme k němu hodně blízko. Nehledě na to, že kdo v Chorvatsku stráví trochu více času, zjistí, že ten stát funguje mnohem efektivněji, než ten náš.

Touto dobou před dvěma lety jsme také přemýšleli nad tím, aby to byla destinace, kam by se šlo „schovat“, když se u nás něco nepovede. A opravdu jsem nečekal, že už o rok později se to bude hodit.

Poslední důvod pro Chorvatsko, ale vlastně jeden z nejdůležitějších? Příroda. Když plánujete někde být dlouho, nechcete, abyste koukali pořád na to a samé. Nádherné hory jsou super, ale po čase vám bude chybět moře, každý den západ Slunce do moře je romantika, ale začnou vám chybět hory. Samota kdesi v olivovém háji je skvělá, ale po čase vám budou chybět lidé a hospůdky. A v tomhle má Chorvatsko obrovskou výhodu - na relativně malém území nabízí jedno z nejkrásnějších pobřeží v Evropě, nádherné hory, národní parky, hrady, zámky, vinice, stovky měst a vesnic s dlouhou historií. Většina zná pár lokalit u moře, ale Chorvatsko je země, která se dá objevovat celý život - mrkněte na mé fotky z putování.

Kde koupit?

V Good Sailors se přes 19 let věnujeme zaměstnávání hendikepovaných, takže naše požadavky byli jednoduché, ale na Chorvatsko né úplně obvyklé:

• apartmán 1+kk nebo 2+kk, dostatečně velký pro vozíčkáře, bezbariérový

• v okolí takový terén, který se dá s hendikepem zvládat

• blízko moře, ale né zase moc (víte, on takový apartmán v první řadě u moře je velká romantika, stojí 2x tolik, než jiný o 100 metrů dále a pořád dokola ho budete rekonstruovat. V létě je to idylka, ale v zimě se zvedá moře, v některých místech Chorvatska fičí vichřice od prosince do února a slaná voda, ta dokáže hodně…)

• v blízkosti civilizace - obchody, restaurace v dochozí vzdálenosti

Ano, já bych rád pořídil starý pastevecký dům 400 metrů nad hladinou moře bez příjezdové cesty autem s výhledem na Kornati. A ano, taková místa existují a jsou kulervoucí, ale tam bych jezdil jenom já. Myslím, že i manželka by si raději pronajala nějaké bydlení dole na pláži. Takže ne :-).

Istrie je nádherné místo, které je blízko autem, plné historie a kultury, taková malá Itálie. Ale přeci jen je tam počasí často o dost horší, než jížněji. Kolem Dubrovníku je to zase už moc daleko. Tak zlatý střed, někde kolem Zadaru, jsou tam prý i hory.

Začínám googlit a narazil jsem na realitku, se kterou by to asi šlo. Lokálně nakupovat nebudeme, chorvatsky umím akorát „dobr dan“, „sladoled“ a „pica alkoholna“. Adriateam, prý realitka, kterou provozuje češka a slovenka žijící v Chorvatsku. Takže nebude problém s jazykem, cajk! Koukám na inzerát pěkně vypadajícího přízemního apartmánu, vyspí se tam 4 lidi pohodlně, terasa, k moři 300 metrů, parkovací stání. Je to na ostrově a ten ostrov se jmenuje Vir. Pro IT firmu ideál. A vede na ten ostrov most, takže nemusím trajektem. Dobrá, to asi znamená i to, že tam bude více lidí, ale chápu, že pro řadu kolegů s hendikepem je každá komplikace náročná. Píšu do realitky, jestli je ten apartmán k dispozici a že se přijedu s kolegyní podívat. Ok, prý není problém, ať dorazíme, vytipují ještě další 2 apartmány, ať máme z čeho vybírat.

Vyrážíme do Chorvatska s jediným úkolem. Máme 3 dny, musíme tam něco vybrat, koupit, vyřešit všechny papíry a jet domu s tím, že příště už tam pojedeme do svého. Pár lidí se na mne dívá s otazníkem nad hlavou, ale kdo ví, jak jsme pořizovali roubenku, tak ví. Buď to prostě zavibruje nebo ne. Na ostrově Vir jsem v životě nebyl, v okolí Zadaru naposledy jako malé dítě s rodiči a pak už jenom na jachtě, odkud toho člověk moc nepozná.

Ráno vyrážíme z Děčína, západ Slunce už si užíváme s kolegyní v Zadaru, ráno kouknem na 3 apartmány, vybereme ten, co jsme si vybrali přes internet, podepíšeme smlouvu. Druhý den na úřad zaregistrovat se jako firma na finančák, abychom mohli platit daně. 10 min čekání, za okénkem pracovnice, co umí anglicky, vyřízeno. Jdeme na oběd s dámami z realitky, večer do baru v Zadaru oslavit, že máme „chatu u moře“ a ráno domů.

Proč Vir

Ostrov Vir je poměrně známý a oblíbený u turistů, v létě je tam celkem peklo, ale to jsme věděli, že nám nevadí. O prázdninách si užíváme pohody doma a cestujeme na jaře a na podzim. Nevýhodou pro romantiky je, že Vir nemá žádné pěkné historické centrum (benátská pevnost, maják a kostel to nezachrání), je to ostrov plný nově postavených apartmánů a prázdninových domů. Takže ideální pro vozíčkáře! Hezké pláže, kolem cyklostezky, žádné staré centrum plné schodů, sjezdy do moře na koupání, tohle je ideální místo pro vozíčkáře ;-). A mne okouzlil ten pohled od moře na hory. Z Viru totiž koukáte přímo na NP Paklenice a celé pohoří Velebit, které mě svou krásou dostane zatím vždy, když tam jsme. Takže půl hoďky do Zadaru, 40 minut do hor, k tomu krásně čisté moře, to by šlo. Pokaždé, když tam jedeme, těšíme se k moři. Jakmile jsme u moře a koukáme na ty hory naproti, musíme do hor.

Výhody vlastnictví

Pamatujete, jak jsem o pár řádků nahoře povídal o těch chalupářích hákujících celý víkend na své roubence? Tak proto jen apartmán a né celý dům. Víte, jak jsem psal o tom, že je asi hloupé jezdit někam na jedno místo dokola? Tak to jde, ale to místo musí být jako skvělý výchozí bod pro další cestování.

Když máte doma pověšené klíče od apartmánu u moře, najednou o tom začnete přemýšlet jinak. Máte „svoje“ moře, vzdálené od vás kdykoliv 10 hodin autem. Najednou se tam dá jet na prázdniny, unikli jsme tam minulý rok rovnou na 2 měsíce před koronavirem (a pak ještě několikrát). U nás bylo všechno zavřené a my jsme posedávali po plážových restauracích a kochali se pohledem na moře. Máte místo, kam se dá odjet, ať už pro hlubokou práci nebo odpočinek, ale můžete tam odjet kdykoliv. Nemusíte zrovna řešit, zda je tam kvůli koronaviru otevřeno nebo ne, jedete do svého. Jako vlastníka nemovitosti vás tam „vždy“ pustí.

Díky celé té patálii s pandemií se nám okamžitě potvrdilo, že vybrat destinaci, kam se dá dojet autem a člověk nemusí spoléhat na letecké spojení, byla dobrá volba. Navíc člověk nikdy neví, co se může stát - a když jste někde s dětmi, pocit, že kdykoliv můžete sednout večer do auta a ráno jste doma, se prostě hodí.

Navíc je to pořád majetek, který se zhodnocuje, tratit v dnešní době na nákupu nemovitosti je poměrně obtížné.

Nevýhody

Starosti. Ať už máte apartmán nebo barák, jsou to samozřejmě nějaké starosti navíc. Občas se něco rozbije (pak potřebujete ochotné domorodce, které my naštěstí máme), na ostrově (alespoň u nás) se teprve staví vodovod, takže se zaváží voda do podzemní nádrže a využívá se dešťovka (jó, to byste viděli, jak se dá s vodou hospodařit), keře a stromy kolem domu můžete ořezávat 4x do roka, jak to všechno rychle roste a platit budete místní obci za všechno, co jde :-). V případě našeho apartmánu je těch starostí ale naprosté minimum.

Víte, jak máme štěstí s nakupováním? Tak i tady jsme pořídili apartmán, který je s fajn sousedy, kvalitně postaven (původní majitel je němec a dal si záležet) a v našem vchodě máme za sousedy jednu fajn posádku z Česka a druhou ze Slovenska. No, domluva je pak o dost snazší :-).

Takže stačilo nechat se učarovat pohledem na hory a zbytek prostě vyšel.

Kolik to stojí

V Chorvatsku můžete pořídit apartmán od 1,2mil Kč po desítky milionů, o krásných vilách na drahých místech ani nemluvě. My jsme skromní, takže náš limit byl kolem 2.5 mil Kč. Za to jsme také pořídili.

Provozně jsme vůbec nevěděli, do čeho jdeme, ale zpětně mohu říct, že jsme příjemně překvapeni. Není to nic zásadního (alespoň pro firemní rozpočet). Člověk si musí zvyknout, že chorvati chtějí zaplatit za všechno možné, ale nemůže se jim divit, turismus je prostě živí. Takže zaplatíte za dešťovou vodu, za údržbu pláží, turistický poplatek platíte, i když vlastníte nemovitost a pak samozřejmě daně z nemovitosti, odvoz popelnic, voda, elektřina.

Roční náklady v Kč na provoz apartmánu, obsazenost cca 6 měsíců z roku:

• Elektřina cca 3.000

• Popelnice cca 2.000

• Turistické poplatky cca 5.000

• Daně cca 7.000

• Voda cca 1.500

Všechny účty nám chodí do e-mailu nebo poštou do Česka. V chorvatštině, takže na začátku chvilku trvalo, než jsme rozklíčovali, co po nás kdo chce, kam peníze poslat apod. Ale teď už umíme. Založili jsme si Revolut Business účet (protože české banky kuny neumí) a hradíme vše přes něj. Zvlášť státní instituce chtějí poslat peníze přesně, né +/- podle kurzu.

Po dvou letech mohu říci, že pořídit bydlení v Chorvatsku byla skvělá volba. A nezastírám, že se nám to hodně vyplatilo zrovna díky pandemii. Chorvatsko se ukázalo jako skvělá destinace pro rok 2020 a myslím, že pro 2021 to nebude jinak. Chorvati umí velice dobře (oproti nám) bojovat s pandemií. Byli jsme tam v červnu 2020, bez velkých omezení, v srpnu, celý listopad a vše fungovalo jak mělo. V době, kdy jsme byli v Covidu nejhorší na světě, nás všude vítali s otevřenou náručí, ani jediný náznak toho, že bychom měli být zalezlí doma a netahat jim tam nějakou nákazu. Ani si nepředstavuji, jak by to vypadalo u nás, kdyby Chorvatsko bylo nejhorší na světě v Covidu a chtělo k nám jezdit na dovolenou… Respekt, opravdu.

Vlastně jsem nikdy nebyl velký příznivec Chorvatska. Prostě Jugoška, byl jsem tam s rodiči mockrát jako malej, jezdí tam každý… Hezké moře, průměrné jídlo, na Balkán průměrný bordel… Ale čím více času tam trávím, tím ho mám raději - hlavně kvůli horám a otevřenosti lidí. Chorvatsko je dle mého názoru skvělá lokalita pro nákup nemovitosti - není tu takový bordel v pozemcích a katastru, jako třeba v Řecku nebo Itálii a když se poslední 2 roky dívám, jak funguje chorvatský stát, jsem optimista v tom, že téhle zemi se budou do budoucna dařit, i když je malá, nepříliš bohatá a závislá na turismu.