Původně jsme měli letět do Neapole, udělat si výlet na Vesuv, podívat se do Pompejí bez davů turistů a udělat si roadtrip po okolí. Ale pár dní před plánovaným odletem se změnilo počasí a mělo týden pršet. Tak začalo hledání, kam vyrazit. Ve většině Evropy mělo být ten týden dost ošklivo, k tomu neuvěřitelně drahé letenky a tak už to začínalo vypadat, že budeme doma. Kanáry vypadaly jako skvělá volba, ale dát za letenky od Smartwings pro čtyřčlenou rodinu přes sto tisíc korun mi přišlo hodně nerozumné. A podobné ceny nabízela i konkurence na podobně zajímavé destinace.

Nakonec jsem v pátek dopoledne dostal nesmyslný nápad a kouknul jsem na oblíbený Swiss. Říkal jsem si “co kdyby”. A Swiss nabídl letenky na Tenerife pro čtyři za třicet tisíc. Wow. Čokoládička, plyšáky pro děti, dobré jídlo a pití na palubě, no prostě lítání, jak ho známe z dávné minulosti za zlomek ceny nízkonákladovky.

Protože válet se na pláži, u bazénu nebo u baru vydržím tak hodinu, půjčili jsme si na celý týden auto. Tady jsem byl nakonec rád za výběr společnosti Sixt. Nebyla nejlevnější, ale vše perfektně fungovalo a na letišti jsem stál ve frontě jen půl hodiny. Ostatní (levnější) půjčovny se mohly pochlubit frontou na několik hodin (!).

A to bylo také to první, co mě hodně překvapilo - obrovské množství lidí. Na letišti, na silnicích, na cestách, vyhlídkách… Bavil jsem se s místním a ten říkal, že od konce Covidu je Tenerife pořád plné. Nejsou rozdíly v roce, nejsou rozdíli ani ve dnech v týdnu. To bylo trochu zklamání, protože většinou vyrážíme v tuto dobu na dovolené s představou prázdných měst i vylidněné přírody.

K autu jsme si ještě zajistili bydlení - protože Tenerife není nijak velké (přejet ho autem je na dvě hodiny) - a tady začalo další hledání. Jak jsem dával do předpovědi počasí různá města na Tenerife, nestačil jsem se divit. Na jedné straně ostrova celý týden přeháňky a 15 stupnů. Na druhé 20 a celý týden polojasno. Za kopcem 17 a déšť. Protože jsem měl na výběr ubytování asi 3 hodiny, nakonec nám pomohlo štěstí a lokalita “Costa Adeje” se ukázala jako skvělá volba. Tím jsme měli všechno - hotel, auto a dobrý výchozí bod půl hodiny od nejzajímavějších míst na Tenerife.

Jsme zvyklí vyrážet na výlety hned ráno po snídani a to se ukázalo jako velká výhoda. Přijet někam už kolem oběda znamenalo, že na vyhlídkách nebylo místo na zaparkování a všude davy lidí. Člověk musel vyrazit buď brzy nebo na místa mimo hlavní turistické cíle. Připadal jsem si jak v Českém Švýcarsku v plné sezóně.

Nevím, jestli to bylo dobou, kdy jsme na Tenerife byli (bylo hodně zeleno), ale zdejší krajina mě dostala. Dole moře, kde se dalo každé odpoledne vykoupat, o kousek výš nádherné borové lesy, nad tím sopečná krajina jako z filmu a nad tím vším vrchol Pico del Teide, který má téměř 4000 metrů. U pobřeží dovolenka u moře a nahoře hory a sníh. Samozřejmě jsme objeli pár doporučených a profláklých míst, ale později už jsem jezdil “nazdařbůh”, někde v příjemné krajině zastavil a šel se projít. Mapy.cz mě nenechali ve štychu a pokaždé to stálo za to.

Ze Santiaga Del Teide přes Mascu do Buonavista del Norte a přes La Vegu a La Montaňetu zpět

Klikaté silničky (pokud máte na autě Z, asi se na to vykašlete), nádherné výhledy…

Los Gigantes

Hezký pohled na monumentální útesy, ale nic víc. Na Mapách.cz najdete jednu neznačenou cestu, po které se po útesech dá jít. Ale když jsme viděli tu hromadu zákazových cedulí a stezku, kde jedno uklouznutí nemusí dopadnout dobře, vykašlali jsme se na to.

Národní park del teide

Rozkládá se na nemalé centrální části ostrova. Hlavním bodem je nejvyšší vrchol Tenerife - Pico del Teide (3718). Na nejvyšší vrchol vede lanovka (tedy téměř nahoru). Je dobré koupit si lístek předem online. Pokud chcete jít nahoru po svých, musíte mít permit od národního parku. Nám se nahoru dostat nepovedlo - dali jsme tomu dva pokusy a vždy byla ráno silnice zavřená, protože přes noc nasněžilo a byla nesjízdná. Na poměry Kanárských ostrovů, naše silnice kolem domu je většinu zimy v horším stavu…:-) Každopádně v NP Del Teide nejde sáhnout vedle. Stačí zastavit kdekoliv a jít se projít, krajina je ohromující všude. Mapy.cz tu zase poměrně dobře fungují, takže si na nich stačí vybrat nějaký trail a vyrazit. Jen zase pozor - už v 10 hodin možná nenajdete místo k zaparkování. Parkovacích ploch je v celém národním parku ukrutně málo. Vstup se nikde neplatí. Když bylo dole ráno 15 stupňů, nahoře bylo kolem nuly, tak nepodcenit oblečení.

Východní část ostrova

Jak už jsem psal, počasí bylo na Tenerife hodně rozdílné, takže “u nás” azuro a na východní straně ostrova déšť a zima. Východně od Santa Cruz de Tenerife se ale rozkládají také úžasná místa - pláže, hory, deštný prales i divoké pobřeží. Tuhle část ostrova máme schovanou na příště, krátkým výletem jsme jen projeli vrcholky hor po další dobrodružné silnici ze San Andrés do San Cristobal de La Laguna (zase to není pro řidiče-začátečníky) a dali si pár zastávek a procházek po zdejších nádherných lesech. Na nejprofláklejší pláž na severu jsme nakonec nejeli, protože aut plných turistů bylo kolem nás už nějak moc…

I když Tenerife není nijak obrovské, tohle je jen pár míst, které stojí za návštěvu. Své si tam najde asi každý. Pokud jste fanoušci zoologických zahrad, aquaparků, pláží i nákupáků.

plusy a mínusy

+ Skvělé klima
+ Fajn služby
+ Neuvěřitelně bohatá krajina
+ Hromada trailů, míst k návštěvě…
- Poměrně vysoké ceny (ubytování, auto, letenky…)
- Hromady lidí (je potřeba dobře plánovat nebo jít mimo davy)
- Náročné řízení auta (zácpy kolem měst, úzké silničky)